J'aime la France

Jag är lite svag för musik som sjungs på franska men även franska sångerskor/are som sjunger på engelska med fransk brytning. Jag vet inte var det kommer ifrån! Det började i somras när jag och Vedran spårade ur på franska låtar och hittade fler och fler. Jag fick föra över hela Brigitte Bardot-best of från pappa. Men i letandet hittade jag även en annan fransk sångerska (Birgitte Bardot var väl inte en riktigt sångerska i och för sig...) Françoise Hardy. Senaste låtfyndet var en engelsk låt "Catch a falling star". Men jag älskar verkligen hennes låt "Comment Te Dire Adieu". Brigitte Bardot är enligt mig i en klass för sig! Hela hon är underbar och väldigt mycket 60-tal. De låtar hon sjöng in var många skrivna av Serge Gainsbourg, en fransk sångare, bland annat en otroligt cool låt "Bonnie & Clyde". Hon hade även andra hitar som "Moi je joue" som hörs i den härliga reklamen för Dior som är gjord av Sofia Coppola. Vedrans brukar beskriva låtarna som "Franska Rivieran-låtar" och säger att man ska lyssna på dessa på en strand med en drink i handen, självklart på Franska rivieran. Hans favorit är den amerikanska Madeleine Peyrouxs låt "J'Ai Deux Amours". Det är verkligen något speciellt med franska... Man kanske ska satsa på det istället för italienska?


Kommentarer
Postat av: Sanna

Mer fransksyskor vid Piano: Zazie - Je suis un homme

Puss

2009-12-04 @ 11:21:36
Postat av: Sofie

Den bästa idén jag hört på länge :) Då kan vi lära oss tillsammans! Om du är sugen på lite mer modern fransk musik så fråga mig bara. Jag älskar verkligen "Comme des Endants" med Coeur De Pirate. Men finns många fler på lager ;)

2009-12-04 @ 19:08:24
URL: http://sofiedumonde.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0