The Small Faces & Faces


En av mina första låtar som jag gillade från just Absolute Sixties var "Itchycoo Park" med The Small Faces. Det är en grymt uppiggande låt! I like a lot. Dock skrattade jag högt när jag väl insåg vad raden " I got high" betydde påriktigt. Jag tänkte mig en liten 9-årig Moa som sprang omkring och sjöng "What did you do there? - I got high", extremt roligt! Men Small Faces har inte bara gjort denna låt utan även de rockiga "Tin soldier", "Here come the Nice""I'm only dreaming" och "All or nothing" där "I'm only dreaming" är en klar älskling. Jag gillar deras rockiga stil, det är inte för hårt och inte heller för mjukt. Sen diggar jag även sångaren Steve Marriots otroliga röst!

Efter att Steve Marriots lämnade gruppen för Humble Pie 1969 bildade de resterande bandmedlemmarna ett nytt band The Faces, med två nya medlemmar från bandet The Jeff Beck GroupRod Stewart och Ronnie Wood. Det nya blandet blev allt annat än det som Roddan gör idag - ett band fyllt med bra musiker som spelade fartfylld och svängig rock! Gitarristen Wood joinade senare The Rolling Stones där han ersatte Mick Taylor.

Kända Faces låtar är många, bland annat "Ooh la la", deras cover på Paul McCartneys "Maybe I'm amazed", "Stay with me" och här är en video med en grym låt "You're my girl". Jag gillar personligen "Ooh la la" väldigt mycket. Jag tycker den är underbar och älskar den akustiska gitarren, jag är väldigt svag för just detta ljud på gitarren. Texten är också väldigt givande, jag tycker texten är fantastiskt fin:

"Poor old Granddad, I laughed at all his words/I thought he was a bitter man he spoke of women's ways/They'll trap you when they use you before you even now/For love is blind and you're far to kind don't ever let it show
I wish that I knew what I know now/when I was younger
I wish that I knew what I know now/when I was stronger"




Kommentarer
Postat av: Kalle

Faces fartfyllda och svängiga? Låter som nåt dansband. Jag skulle snarare kalla dom råa, nakna och brutala - och ganska svängiga.

2009-12-28 @ 16:09:16
Postat av: christinaloves

Kritiserar du mitt val av adjektiv?



Jag tycker faktiskt inte att de är råa, Faces råa? Nje. Det känns helt fel. Det svänger om låtarna mer än om Small Faces låtar och det är fartfyllt, allt annat än vad Stweart gör idag och det är det jag vill förtydliga.

2009-12-28 @ 16:17:02
URL: http://christinaloves.blogg.se/
Postat av: Otto

Alltså Faces är så gott som ett dansband. Men det gör det bara bättre..



Steve Marriott, som är modskatten nr 1, hade ju ett betydligt råare och brutalare band under 70-talet. Men väl soul och funkigt. Tjecka in:

http://youtu.be/LZMmV6xXYFw

2012-01-12 @ 18:38:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0