För mycket Shirley blev svenskt



Jag märker tydligt att jag har spårat ur på en viss sorts genre, de här äldre sångerskorna med underbara röster exempelvs: Nina Simone, Nancy Sinatra, Shirley Bassey och Dusty Springfield. Det kom upp ett flertal nya sådana sångerskor i samma sorts genre på Spotifys "Artists you may like" men jag måste lugna mig så jag började söka runt efter svensk musik istället. Jag hittade artister som Hello Saferide som jag personligen verkligen älskar men även Jens Lekman och Bo Sundström. Men jag älsar även att de lite äldre artisterna som Olle Ljungström, Anders F Rönnblom (pappas favorit) och Peter Lemarc ("Jag var tjugo år gammal, hon var en evighet"...) kan ge mig samma känsla. För att inte tala om Ratata! Gud vad bra Mauro Scocco är och låtar som ”Jackie” och ”Glad att det är över” är underbara svenska klassiker. Mauro är ju även en flitig låtskrivare åt yngre artister som Lisa Nilsson och har även hjälp Markus Krunegård en hel del. Länge leve bra svensk pop men varning för alldeles för uppblåst musik!


Istället för Shirley....


...blev det svenskt med Ratata





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0