Hyllning till Annika Norlin

Jag kommer ihåg när jag hörde Hello Saferide första gången. Det var någon gång efter att vi flyttat från Enskede till Hornstull och pappa och jag fortfarande hade datorn inne i stora rummet och pappa sov på soffan. Jag spelade "San Fransisco" på hög volym och dansade! Sedan fortsatte jag att lyssna på hennes mer lugna låtar med hennes typiska körande och ordfyllda texter. Jag älskade hennes personliga men ändå vanliga röst och sättet hon skrev sina låtar på. (Pappa brukar ofta sucka högt när hon lägger in alldeles för långa ord som inte rimmar i verserna men jag tycker att det är charmigt). Efter "Introducing..." släppte hon EP:n "Would you let me play this EP 10 times a day=" med fem riktigt bra låtar som jag älskar! "The quiz" är en klockren låt som handlar om hur en osäker tjej vill att allt ska vara perfekt när hon börjar dejta igen efter att ha fått sitt hjärta krossat. "Leaving you behind" är en fin ballad om ett uppbrott från någon som egentligen är bra på alla sätt. Efter EP:n släppte hon förra året "More modern short stories from Hello Saferide".

Efter Hello Saferide på engelska släppte Annika Norlin, som hon heter på riktigt, en skiva under namnet Säkert! med samma namn. Nu var alla låtar på svenska och på hennes riktiga norrländska dialekt. Låtarna var eländiga men ändå troligt slående personliga. Den skivan har satt mycket spår i mig, jag är helt galen i den skivan och när jag köpte den spelade jag den minst två gånger varje dag. Den är en skiva för alla tycker jag! Här finns fartfyllda, nästan partyaktiga "Vi kommer att dö samtidigt", den tragiska men ändå beskrivande "Allt som är ditt" som beskriver ett våldtäktsoffer och depserata "Ditt kvarter" om en hopplöst tjej som går runt sin gamla kärestas kvarter och letar efter ljus och tecken. Säkert! har någonting för alla.

Nu väntar jag bara på att Annika Norlin ska släppa någonting nytt med Säkert!





Kommentarer
Postat av: Sanna

Bästa låten med Hello Saferide: "Get sick soon"

Bästa låten med Säkert!: svårt... men kanske "Det kommer bara leda till ngt ont" eller "Sanningsdan'"



Levde med dessa låtar förr, tack för att du påminner!

2010-02-09 @ 18:47:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0