Burt Bacharach

Som ni av tidigare inlägg nog märkt, är jag uppvuxen med väldigt annorlunda musik. Jag blev tidigt inlyssnad på Burt Bacharachs (född 1928) samlade hits! Denne underbare man som skrev fantastiska melodier och låtar. Jag älskar hans sound! Han använder många olika instrument och jag tycker personligen att hans låtar låter enkla, men det är de tviveltaktigt inte. Och vilka artister han har gjort låtar till... Dionne Warwick framförallt, men även bland många andra Aretha Franklin, Elvis Costello och Dusty Sprngfield. Alla dessa är favoritartister till mig och det är ju inte så konstigt med tanke på hur mycket jag hört Burt Bacharachs låtar genom alla år. På något sätt tycker jag att han gör intelligent musik och ger plats för sångaren/erskan. Att tillägga är ju självklart Hal David som skrivit de flesta texter till Burts låtar.

Några stora favoriter av Burts stora urval:

I say a little prayer - Aretha Franklin
(En av de första låtar jag blev besatt av och lyssnade på tusen gånger)
Do you know the way to San Jose? - Dionne Warwick
(Jag fastnade som liten för allt "wow-ande" i början och sen dess har den funnits kvar som favorit)
This guy's in love with you - Herb Alpert
(Egentligen hörde jag först den svenska versionen med Svante Thuresson "Du ser en man", vilken låt! Jag har sen dess varit väldigt svag för Svante och hans sammetslena röst)
Wishin' and Hopin' - Dusty Springfield
(Dusty är ju som jag tidigare nämnt en klar favorit hos både mig och hela familjen Kronbrink och den här låten är så finurligt fin tycker jag)
Walk on by
(Går ju inte att utesluta denna makalösa hit och kärleksballad. Den är en av mina topp 10 bästa depplåtar, och depplåtar är ju väldigt lätta att hitta)






Svante Thuressons version är verkligen en av de bästa svenska versionerna av en amerikansk låt från 60-talet då nästan allt översattes till vårat kära språk.


Kommentarer
Postat av: Ine Henriksen

:)

Ha en fin dag!

2010-01-13 @ 14:32:53
URL: http://inehenriksen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0