Sam Cooke



En av mina barndomsfavoriter som pappa spelade otaliga gånger är Sam Cooke. Jag avgudade tidigt "Wonderful world" och "Twistin' the night away". Sam Cooke var från början gospelartist och medlem i ett av de största gospelbanden The Soul Stirres men gick över till pop/soul och fick många hittar. Många hävdar att han var en av de tidiga pionjärerna till soulmusiken. Han dog ung, bara 33 år, och jag kan fortfarande minnas idag när pappa berättade hur han dog genom att bli skjuten på ett hotell efter att ha tagit in på hotellet med en prostituerad. Efteråt skedde en rad ovanliga händelser. Efter att en av Cookes bandmedlemmar Bobby Womack kommit i Cookes kostym till begravningen och gift sig med hans änka, gifte sig även Cookes dotter Linda med Bobbys bror.

Enligt mig har Cooke en av de vackraste och mest känsliga soul- och gospelröster någonsin. Jag älskar hans ljusa klang och tycker det är underbart när han höjer sin röst några toner och "wow-ar" sådär typiskt Sam Cook-igt. Han var inte bara bra på gospel utan gjorde några riktiga klassiska poplåtar som är grymma!

Andra kända Sam Cooke-låtar:

You Send Me
Only Sixteen
Summertime
Another Saturday Night




Kommentarer
Postat av: Ekanem

Åh, ditt inlägg gjorde min dag. Älskar Sam Cooke, också en av min pappas favorit artister!!! Så underbar.. Jag älskar Nat king cole, brukar du lyssna på hans musik?

2010-01-22 @ 20:47:03
URL: http://hausofme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0