Emmylou & Gram


Gram Parsons gick tragiskt bort 1973 av en överdos av droger och alkohol. Gram Parsons och Emmylou Harris hade fått en nära relation i och med turnerande samt genom arbetet med albumen "GP" och "Grievous Angel" som i princip var färdigt när Gram dog och som släpptes efter hans död. Gram hade på många sätt fungerat som en mentor för den då 26-åriga Emmylou och det tog lång tid för henne att bearbeta sorgen. Låten Emmylou Harris – Boulder To Birmingham (som senare blivit en signaturlåt för Emmylou) handlar om hennes saknad efter Gram.

I would rock my soul in the bosom of Abraham
I would hold my life in his saving grace.
I would walk all the way from Boulder to Birmingham
If I thought I could see, I could see your face.

Well you really got me this time
And the hardest part is knowing I'll survive.


-Emmylou Harris & Bill Danoff, 1975

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0