Favoritlåt | Wonderful World

Sam Cooke skrev många underbara låtar, exempelvis "You Send Me", som jag nämnde i förra inlägget, "Twistin' The Night Away" och en av mina absoluta favoritlåtar: Sam Cooke – Wonderful World Denna låt skrevs dock inte av Cooke ensam utan med hjälp av det kända producent- och låtskrivarteamet Lou Adler and Herb Alpert (de skrev även låten "Only Sixteen" till Cooke). Låten spelades in 1959, i äkta Brill Building-stuk, med en blandning av R&B, pop, blues och jazz.

Jag älskar låten och har sjungit med i den sedan jag var liten unge. Jag tycker att textrader som "Now I don't claim to be an 'A'-student/But I'm trying to be/So maybe by being an 'A'-student baby/I can win your love for me" är helt lysande banalt kärleksfulla, man kan inte annat än digga dem!

En spännande cover på låten gjorde Art Garfunkel med hjälp av James Taylor på albumet Watermark. De saktade ner tempot och använde sig av olika harmonier för att skapa en lugnare version. Art Garfunkel – (WHAT A) WONDERFUL WORLD


Sam Cooke
Sam Cooke Pictures

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0