Jimi is my angel


Jag minns när jag började älska Jimi. Jag var fjorton år och snodde pappas "Experience Hendrix - The Best of Jimi Hendrix", jag låg med min CD-freestyle i sängen och hade pappas stora hörlurar och bara lyssnade. Det var precis när jag börjat att lära mig att njuta av musik på ett helt annat plan än att bara lyssna igenom en skiva ofokuserat i bakgrunden av någonting annat. Jag låg och lyssnade på alla gitarrsolon, hans röst, texterna och det dröjde inte länge tills jag var galen i Hendrix! Sen jag var liten har pappa spelat all sorts musik hemma och jag är uppväxt med blandband av både Nordman och The Beatles så Jimi Hendrix och hans låtar som "Hey Joe" hade jag hört ett flertal gånger tidigare.

Jag minns även att min kära bror, i början av hans karriär (alltså väldigt tidigt när han hade sin första elgitarr och fortfarande fick spela i sitt rum) spelade introt till "Vodoo Child" med sin nya wah-wah-pedal och hur bra jag tyckte att det lät!

Jag tycker att Jimi Hendrix är en klass för sig musikaliskt, de saker han kunde göra med sin gitarr är helt otroliga. Jag önskar att jag hade fått se honom live! När han levde var han i Stockholm flera gånger. Han har till och med en svensk son i Stockholm som heter James och tydligen ser likadan ut som han gjorde, med en kvinna han träffade på spårvagnen...

Jimi Hendrix är återkommande i mitt liv alltid, hans musik är verkligen givande. Jag får fortfarande en speciell känsla i kroppen varje gång jag hör honom och kan därför inte sluta lyssna på honom. Jag älskar både hans lugna och klassiskt rockiga låtar. Jag är, som tidigare nämnt, en väldigt känslig person och blir alltid väldigt känslosam av att höra "Castles made of sand" och i synnerhet "Little Wing" som gör mig gråtfärdig för att den är så fin. Låten handlar om hans mamma som dog när han var liten och namnet är ett typiskt indiannamn, Jimi härstammar nämligen från en amerikans-indiansk släkt.

Av hans mer rockiga låtar är jag helt tokig i "Crosstown Traffic", introt är så intensivt och kraftfull och kraften följer med hela låten ut. Jag tycker även att texten är väldigt finurlig och jag har alltid ansett att det låter som om det är John Lennon som skriker "Look out!" i slutet av låten.. Covern på Bob Dylans "All along the Watchtover" är en genuin klassiker som man aldrig tröttnar på! Även om Jimi Hendrix var en magnifik gitarrist vill jag hylla hans röst. Den låter mänsklig och trovärdig, inte på något sätt konstlad, och den hesa stämman matchar perfekt till hans coola gitarrspel. Han gjorde saker med sin gitarr som ingen annan kunde eller kan göra! Bara hans perfekta wah wah-spelande i slutet av "All along..." gör mig lycklig! Sen hur han nästan skriker ut orden ger mig ännu mer rysningar!

Jag får inte nog av Hendrix och alla hans låtar. Att tillägga övrigt gjorde han även en annan favrorit "Like a rolling stone" på Monterey festivalen 1967 jäkligt bra! Han var tydligen ett stort fan av Bob Dylan. 

Hans samlingsalbum "Experience Hendrix - The Best of Jimi Hendrix" kommer alltid at ge mig lyckliga ungdomsminnen från när jag började älska musik på riktigt och Jimi kommer alltid vara min ängel!

Fly on my sweet angel, fly on through the sky 



Jimi Hendrix - Foxey Lady på Woodstock 1969

Titta och njut av, enligt mig, en av världens bästa musiker och artister!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0