Bob Dylan vs. Eric Clapton

Alltså! Jag gillar Dylan, visst det gör jag. I alla fall vissa av hans låtar där man inte bara tänker på hans näsa. Jag till exempel älskar "Like a rolling stone" för att det är ett sådant underbart knytnävsslag mot en (vad jag tolkar) överklassbrud som sårat honom. Däremot tycker jag att det finns två Dylan-låtar som andra artister gör bättre. Den första är självklart "All along the watchtower" (Jimi Hendrix Experience – All Along The Watchtower) med Jimi. Gud! Har man hört Jimis version kan man aldrig gå tillbaka till Dylans... Och sedan är det Eric Claptons version av "Don't think twice, it's all right" som han gjorde på firandet av Bob Dylan som artist i 30 år, 1992. Den är helt makalös måste jag säga. Jag har älskat den sedan pappa spelade den för mig första gången! Dessvärre finns inte låten som youtube-klipp utan endast på Spotify. Lyssna på Eric och hans underbara gitarrspelande, inte minst solot. Eric Clapton – Don't Think Twice, It's All Right. Jämför med orginalen: Bob Dylan – Don't Think Twice, It's All Right och Bob Dylan – All along the watchtower (radio).


Kommentarer
Postat av: liindblaads

hur e de med dig ikv då ?

2010-04-22 @ 20:34:12
URL: http://liindblaads.blogg.se/
Postat av: Pap

Claptons "Don't think..." finns visst på Youtube!



Här är den!



http://www.youtube.com/watch?v=3juS6dmmyLQ

2010-04-22 @ 21:44:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0