Carole King

Carole King är en underbar låtskrivare och sångerska. Hon var en av massvis låtskrivare som satt i den berömda Brill Building i New York och spottade ur sig hittar på hittar till mängder av artister och band. Där satt även bland andra Burt Bacharach och Neil Diamond och skrev låtar. Carole King började sin karriär med att skriva låtar till exempelvis The Shirells som hon skrev hiten "Will you love me tomorrow?" till, som efteråt har spelats in av ett flertal bland andra Dustry Springfield och The Four Seasons. Men efter ett tag började hon skriva till fler artister och band som The Byrds, The Animals och Little Eva. En fantastisk låt som hon också skrivit är "(You make me feel like) A natural woman" som Aretha Franklin gör helt sjukt bra. Jag har lyssnat väldigt mycket på hennes album "Tapestry", som är en klassiker tycker jag. Hon gör underbara låtar med mycket piano och jag är otroligt förtjust i den känslan hon förmedlar med sina låtar, lugnet är en genomgående känsla. Jag gillar som sagt hela albumet, men har favoriter som till exempel "I fell the earth move", en väldigt bra och fartfylld kärleksförklaring som man kan lyssna tusen gånger på utan att tröttna, men även baladerna "So far away" och "You've got a friend". För mig är Carole King en av de första riktiga singer-songwritersen, tillsammans med Joni Mitchell, James Taylor och Cat Svevens. Idag tycker jag att det är mycket skit som läggs under genren singer-songwriter, bara för att de försöker verka vara på ett speciellt sätt. Men enligt mig behöver man en speciell genuin singer-songwriterkänsla i sin musik som är svår att hitta.





Carole King här med en annan singer-songwriter James Taylor


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0