Surferboys i The Beach Boys

När man var liten hade man sina nischar, jag kommer ihåg särskillt Arvingarna som jag, Tove och Rita lyssnade mycket och ofta på. Vi älskade till exempel "Tjejer" och "Under mitt täcke" bara för att de var så knäppa. En annan grupp som man avgudade var GES, mamma köpte skivan och man kunde inte sluta lyssna på dem. Orups samlingsplatta var faktiskt den första skiva jag fick någonsin. Men en grupp som jag och min dåvarande bästis Weronica lyssnade på var faktiskt Beach Boys, ett gäng surfkillar från Kalifornien bestående av två bröder, en vän och en kusin, som bildades 1961 infuerade av bland annat Chuck Berry. Jag älskade dem verkligen (och gör det självklart fortfarande), jag tog deras best of-skiva från pappa och tyckte att alla låtar var bra. Igår såg jag ett avsnitt av det gamla SVT-programmet 60s som handlade om just Beach Boys. Vilka fantastiska röster alla medlemmarna hade och deras låtar var verkligen välgjorda och riktigt bra hitar nästan alla av dem. De låterde gjorde när de låg på topp anser jag vara deras bästa, med undantaget "I can hear music" som kom 1969. "God only knows" är underbar! Jag älskar texten, hur deras röster samarbetar så bra och melodin. Jag är svag för melodierna boysens låtar, de fastnar direkt och är verkligen fina.

Deras album "Pet Sounds" som kom ut 1966, brukar ofta rankas som det andra eller tredje bästa albumet genom tiderna, efter "Sgt. Pepper". På albumet finns pärlor som "Wouldn't it be nice", "God only knows" och "I Just Wasn't Made for These Times". När jag var liten lyssnade jag dock mest på de tidiga hitarna som "Surfin' U.S.A.", "Fun, Fun, Fun" och "California Girls".

Lite kuriosa som jag fick reda på igår var att Beach Boys höll på att spela in uppföljaren till Pet Sounds 1967, Smile, men efter att frontfiguren Brian Wilson hört Beatles "Sgt. Pepper" blev han helt knäckt då han ansåg att världens bästa album redan hade gjorts, och han la ner inspelningarna. Tänkt vara med på albumet var bland andra "Good Vibrations". 37 år senare, 2004, gav han dock ut albumet under eget namn med nya låtar inlagda.







Beach Boys på Good Vibrations tour.
På filmen syns bland annat Paul och Linda McCartney!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0