Nick Lowe | The Old Magic

Jag kan inte sluta lyssna på ett av mina senaste LP-inköp: Nick Lowes skilsmässoalbum Nick Lowe – The Old Magic. När jag läste om plattan i Dagens Nyheter (Nils Hansson gav den en 5:a) hade jag ingen som helst aning om vem han var och vad han gjort men efter mycket eftersökning har jag numera en klar bild av artisten. Nick Lowe (född 1949) började sin karriär som medlem i bandet Brinsley Schwarz, ett band influerat av psykedelisk pop och country (i synnerhet Crosby, Stills, Nash & Young), i början på 70-talet. Sin solokarriär startade Lowe 1976 då han släppte singeln Nick Lowe – So It Goes, efter det har det blivit ett flertal soloalbum där Nick Lowe – The Old Magic är det senaste i raden. Nick Lowe är även producent och har bland andra producerat Elvis Costellos första fem album (inklusive debutalbumet från 1977 Elvis Costello – My Aim Is True).
Nick Lowes senaste album är för mig ett av höstens bästa. Ett souligt, avslappnat album med förstklassigt 60-talssound! Jag älskar Lowes diskret beskrivande texter och dessa tillsammans med Lowes röst ger lyssnaren en ny lysande berättelse för varje spår.
Favoritspår: Nick Lowe – Somebody Cares For Me och Nick Lowe – Stoplight Roses.


Photo by Dan Burn-Forti

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0