Retrodesign | Stig Lindberg

Efter att jag flyttat hemifrån har jag blivit mycket mer intresserad av heminredning och porslin såsom tallrikar, koppar och skålar. Jag är helt galen i Gustavsbergs porslin och framförallt porslinet med dekor av Stig Lindberg. Är det inte fantastiskt retro? Stig Lindberg (1916-1982) började arbeta tillsammans med Gustavsberg redan som 20-åring då företaget nästan höll på att gå i konkurs. Han har förutom att arbeta med design för porslin även bland annat gjort mönster för textiler, formgivit glas och arbetat som industridesigner. Stig Lindberg designade enkla men utstickande mönster som är för mig otroligt stilrena. Det mesta av Stig Lindbergs design togs ur produktion efter ex antal år men på grund av stor popularitet och efterfrågan finns det mesta nu i produktion igen sedan i början på 2000-talet.


Poslin från Gustavsberg, Berså från 1961


Textil Pottery från 1947


Servisen Löja från 1948


Poslin från Gustavsberg, Ribb från från 1955

Bilder från Gustavsbergs hemsida: http://www.hpfigustavsberg.se/ och artikeln på hemsidan Antikvärlden: http://www.antikvarlden.se/outslitlig-design-av-stig-lindberg.aspx?article=12769.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0