Joni Mitchell | Carey

Alltid när jag är ledsen och behöver bli uppryckt lyssnar jag på speciell låt som får mig på underbart humör igen: Joni Mitchell – Carey. Joni Mitchell har en stor plats i mitt hjärta, på många sätt förändrade hon mitt musikliv (hon öppnade upp mitt då känslomässiga ungdomsjag och har sedan dess satt ord på många svåra känslor), och just "Carey" har en speciell inverkan på mig. Jag älskar soundet i låten, de akustiska gitarrerna (Ja, det är faktiskt min favorit Stephen Stills som står för gitarrspelandet) tillsammans med lätta trummor får den att bli medryckande och glädjesprudlande! Låten finns med på det annars utsökta albumet Blue från 1971 där musiker som redan nämnda Stills och James Taylor bland andra medverkade. Joni, som är kanadensiska, var under sin mest intensiva period som artist ute på flertalet resor runt om i Europa och denna låt är inspirerad av just detta hippieliv. "Carey" sägs vara skriven om den lilla staden Matala på Kreta där Joni brukade vara.


"Come on down to the Mermaid Café and I will
Buy you a bottle of wine
And we'll laugh and toast to nothing and smash our empty glasses down
Let's have a round for these freaks and these soldiers
A round for these friends of mine
Let's have another round for the bright red devil
Who keeps me in this tourist town"

Jag ser Carey som en otroligt inspirerande låt med medryckande melodi och en väldigt uppryckande text (Come on, Carey, get out your cane/I'll put on some silver/Oh you're a mean old Daddy, but I like you).


Lyssna på Jonis briljanta låt och njut av den hennes makalösa röst!

För några år sedan upptäckte jag till min förvåning att "Carey" blivit översatt till svenska, av ingen mindre än Ulf Lundell (Ulf Lundell – Glad Igen (Carey)) på hans album "Längre inåt landet" från 1980. Efter det har den svenska versoinen blivit inspelad av bland andra CajsaStina Åkerström (CajsaStina Åkerström – Glad Igen (Carey)) och Lill Lindfors (Lill Lindfors – Glad igen).


Picture by Henry Diltz ©


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0