First Aid Kit | Swedish folkgroup mixing retrostiles

Är det någon som har missat den fantastiska nya svenska folkgruppen Firs Aid Kit och deras senaste skivsläpp "The Lion's Roar"? De unga systrarna Söderberg blandar stämsång med ett akustiskt retrosound i låtar som får en osökt att tänka på både Gram Parsons och Crosby, Stills & Nash (Med textrader som: I’ll be your Emmylou and I’ll be your June/And you’ll be my Gram and my Johnny too från nya singeln "Emmylou" är jag redan kär innan jag ens lyssnat igenom hela den nya plattan). Även fast First Aid Kit inte gör någonting helt nytt utan blandar flera stilar och arrangemang vi hört förut är jag glad över att de vågar göra en modern tolkning av den säregna musiken som jag älskar från slutet av 60- och början av 70-talet gjord av artister som exempelvis de redan nämnda men även Joni Mitchell, Carole King, Neil Young med flera.

Lyssna och njut av resan tillbaka i tiden cirka 40 år!
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0